Hoofdstuk 1

5 Motorisch-didactisch leermodel 5.1 Het zandlopermodel 5.1.1 5.1.2 5.1.3 5.2 5.2.2 5.2.3 5.3 De vier elementen De vijf fasen van het motorisch-didactisch leermodel De factoren Didactische keuzes, een mix van maatregelen 5.2.1 Doelen en bijvangsten 6 Wat is een kleuter? 6.1 6.1.2 6.2 6.2.1 6.2.2 6.2.3 6.2.4 6.2.5 6.2.6 6.3 7 Motorisch leren 7.1 7.2 Natuur- of cultuurbepaald? 6.1.1 197 198 199 208 215 220 Didactische keuzes – het complete plaatje 220 Didactische keuzes – halfvol of half leeg? Didactische keuzes – een zoekplaatje 226 230 235 Nature versus nurture Behoeftepiramides 6.1.3 Jongens en meisjes Ontwikkeling van kleuters Emotionele ontwikkeling Sociale ontwikkelling Lichamelijke ontwikkeling Motorische ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Spelontwikkeling Diversiteit aan kleuters Wat is motorisch leren? 7.1.1 Kenmerken van motorisch leren 7.1.2 7.1.3 Aspecten van motorisch leren Uitdagingen voor de praktijk Oude theorieën gaan voorbij Het driefasenmodel 7.2.1 7.2.2 7.3 7.3.1 7.3.2 7.3.3 7.4 7.5 8 Spelen met vrijheidsgraden 7.2.3 Dat was toen; hoe is het nu? Nieuwe inzichten Expliciet leren Impliciet leren Differentieel leren 7.3.4 Een handig overzicht 7.3.5 Doen wat werkt De motorische leercirkel Motorische competentie Leerlijnen bewegingsonderwijs met kleuters 8.1 Het theoretische kader 8.1.1 8.1.2 Leerlijnen en bewegingsthema’s Overige begrippen 243 244 244 247 255 259 260 262 265 269 271 274 279 285 286 286 288 291 292 293 297 299 302 302 305 311 313 316 317 323 327 328 329 333

7 Online Touch Hoofdstuk 1 Home


You need flash player to view this online publication